Jak jsem pochopil, že to dělám blbě

Tak dlouho jsem kroutil hlavou, proč obdobný e-shop jako ten můj má 10x víc návštěv, až jsem na to přišel... Tedy ne tak docela sám. Pomohla "náhoda". Kdykoliv se někdo ozval, že by nám s e-shopem pomohl, odmítal jsem. Mám přeci vlastního webmastera, který mi e-shop vytvořil a stará se o něj, tak proč platit draze za něčí rady?

(Příspěvek navazuje na předchozí: Jak vylepšit e-shop?)

Technicky mi e-shop spravuje webmaster. Mám e-shop dělaný na zakázku a cokoliv na něm chci změnit, tak on za peníze změní.

Může mu to trvat dlouho, může to udělat blbě, draze, levně, ale dokud mu to neřeknu, neudělá to. Když ale e-shopu jako takovému nerozumím, tak co mám webmasterovi zadat, aby vylepšil? Myslel jsem si, že to je jeho práce i jeho zájem. Prostě přijde, že je potřeba vylepšit košík, že to bude stát 2000 Kč, ale za to vylepší dosavadní řešení, které nebylo šťastné z toho a toho důvodu...

Tak to však nefunguje.

Webmaster sám nepřijde, aby něco zlepšil, takže dokud se nevšimnu, že se může něco zlepšovat, tak se to nezrealizuje. Dokud nenarazím na to, že něco nefunguje a neřeknu mu to, tak to neopraví. Pokud po něm nebudu tři roky nic chtít, tak e-shop bude stárnout. Může to být výhoda, jak se zdá při pohledu na spící konkurenci, která navzdory spánku má mnohem vyšší návštěvnost. Může to být ale také nevýhoda, protože doba jde kupředu a na internetu obzvlášť rychlým tempem. Vyvíjejí se zákazníci, vyvíjejí se webmasteři a vyvíjejí se i vyhledávače, které vyhledávají...

Vesele jsem všechny firmy, které mi tak ochotně nabízely pomoc, odmítal. Mám svého webmastera, na shledanou. Až jednoho dne jistá firma nabídla schůzku. Budeme v Sedlčanech, zastavíme se, povíme Vám, co máte na webu špatně a uvidíte sám. OK, uděláme výjimku...

Už po pár minutách schůzky jsem děkoval Bohu, že jsem se s těmi lidmi sešel. Stránky jsem jim sice nesvěřil, protože bych tisíce položek nalupaných "do kostry" od mého stávajícího webmastera musel znovu dávat na nový e-shop. Ale otevřeli mi oči se vším všudy.

Začali mi ukazovat, kde všude mám nedostatky, viditelné pouhým okem. Vysvětlili mi, jak fungují vyhledávače, v nichž lidé vyhledávají třeba i mnou nabízené zboží a proč se jim tam nezobrazím. Najednou jsem pochopil, že o můj e-shop se žádný webmaster nepostará, nikdo se nepřetrhne, abych měl víc objednávek, že to musím být v prvé řadě já, kdo se toho musí ujmout.

Byl jsem do té doby ovlivněn předsudkem, že počítače a internet jsou pro "ty mladé" a pro ty "počítačové experty" a nehrnul jsem se jim do řemesla. Po jediné schůzce jsem tyto předsudky zahodil a začal pátrat po informacích, které povedou ke zlepšení výkonu mého e-shopu.

Vrhnul jsem se do toho se zápalem sobě vlastním a brzy se jako neúnavný detektiv dopátrával k novým a novým informacím, které jsem okamžitě na e-shopu aplikoval. Můj webmaster se mě dokonce občas snažil brzdit s tím, že "tohle nikdo neřeší", "to nemá takovou váhu" apod. Možná umí "cokoliv" naprogramovat, ale rozumět vyhledávačům jsem se naučil pro změnu já. Díky technicky zdatnému kolegovi jsme začali s e-shopem dělat divy.

Objednávky rostly a můj dodavatel, jehož návštěvnost mne ohromovala, zůstal na stejné návštěvnosti do dnešního dne, zatímco já jsem jej už mnohonásobně převýšil. A nejen v číslech návštěvnosti, která sama o sobě nejsou podstatná, nicméně díky počítadlu na jeho webu jsem měl srovnání. Podstatný je počet objednávek, takže jsme se postupně od jedné objednávky denně dostali k deseti a potom ke dvaceti, třiceti a dál a dál a dál... Místo, abychom spokojeni usedli do křesla, makáme na dalších metách.

Takže až budete mít někdy pocit, že něco nezvládnete, že to nedokážete, že od toho jsou tu jiní, tak tyhle myšlenky okamžitě vymažte z hlavy a jděte na to opačně. Nehledejte výmluvy, ale řešení! Tak jsem se pro vychytávání e-shopu nadchl, až jsem sám sebe překvapoval. Najednou jsem vídal jiné obchody a viděl ty mraky nedostatků, které "nikdo neřeší" a které "nemají takovou váhu" a majitelé se těch e-shopů zbavují, protože mají málo objednávek a netuší, kde je problém.

O své zkušenosti jsem se dokonce začal dělit a založil blog www.provozovatel.cz, který mnohým provozovatelům pomůže otevřít v podobném duchu oči, tak jako je někdy před sedmi lety otevřela jistá firma...

(Pokračování ve vzpomínkách zde: S růstem e-shopu přestaly prostory stačit)

Zatím žádný komentář

Přidat komentář