Co tě nezabije, to tě posílí

Ve svých vzpomínkách jsem dospěl až do současnosti. Je podzim roku 2016. Za uplynulé dva roky se toho v mém podnikání událo mnoho, ovšem o většině plánů jsem měl představu, že je naplníme mnohem rychleji.

(příspěvek navazuje na článek Kamenný obchod začíná brzdit ten internetový)

Růstu našeho e-shopu přestal stačit náš webmaster. Jeho "snaha" spojit e-shop s účetním systémem a skladovým hospodářstvím se protáhla na roky (!), během nichž jsme začali stagnovat. E-shop měl navíc řadu základních nedostatků, které nedokázal řešit (včetně tragické rychlosti načítání apod.). Vše vygradovalo ve chvíli, kdy změnil vyhledávání v e-shopu tak skvěle, že jste zadali "tričko" a vyběhly Vám knihy (bez legrace, tak to bylo!).

Ještě jsme byli za exoty, že nikdo z jeho zákazníků nemá s vyhledáváním problém. (Za exoty jsme byli i třeba ve chvíli, kdy jsme jako jedni z mála chtěli řešit mobilní verzi webu, což se nám snažil vymluvit jako zbytečnost...)

Ale ještě k tomu vyhledávání - koukl jsem do referencí našeho webmastera, jaké další e-shopy tedy vlastně vytvářel a jak tedy jim funguje vyhledávání. Jako první jsem našel www.raj-ohlavek.cz. Vyzkoušel jsem jejich vyhledávání a nefungovalo vůbec... Musel jsem se začít smát. Pochopil jsem, že tito zákazníci jsou samozřejmě vítáni, protože jednoduše netuší, co mají na svém webu špatně, zatímco my chtěli pořád něco "vychytávat".

Bylo to hodně zoufalé období, protože jsme chtěli jít kupředu a jednoduše jsme nemohli. Ani se v těchto vzpomínkách nechci dlouho přehrabovat a raději si budu užívat ten skvělý pocit, že to je za námi. Abychom se totiž pohnuli z místa, museli jsme od webmastera utéct dřív, než mé podnikání potopí. Ne, že by se o to cíleně snažil (i když i ten pocit jsem často míval), ale zkrátka jeho přístup byl pro nás nepřijatelný (abych to tu moc nehrotil :D)...

Velmi zásadní rozhodnutí jsem udělal začátkem roku 2015. Tehdy pohár mé trpělivosti s webmasterem přetekl. Začal jsem tedy hledat firmu, která nám udělá špičkový funkční e-shop, do něhož dokáže přelít data (produkty) z našeho stávajícího e-shopu a propojit to s programem na účetnictví a skladové hospodářství. Firmu, která jde s dobou a umí řešit nové nároky uživatelů na uživatelsky příjemný e-shop.

Zároveň bylo nutné přesměrovat všechny adresy starého e-shopu (zhruba 60 000 adres) na nové adresy, abychom nepřišli o naši historii a nepropadli se ve výsledcích vyhledávání (třeba na Google nebo Seznamu).

Zjednodušeně řečeno, jestliže jsme roky měli na nějaké adrese (URL) masku Fantomase a tato adresa se teď změní, není možné, aby Vás starý odkaz zavedl na již neexistující stránku, když onu masku stále nabízíme, jen její adresa je pozměněna. Hledali jsme tedy firmu, která každou naši stránku dokáže přesměrovat na novou a správnou adresu, aby ten propad v dohledatelnosti e-shopu (a tím i v objednávkách) nebyl tak dramatický.

Laikovi asi stěží takto stručně vysvětlím, co tu řeším, nicméně právě tato obava o ztrátu důležitého prolinkování stála za tím, že jsem od webmastera neutekl už dříve. Je to zkrátka velmi ošemetný krok, který může znamenat i několikaměsíční propady v objednávkách a velkou nejistotu.

Firmu jsem našel a v květnu 2015 bylo ujednáno, že za dva měsíce můžeme vesele fungovat na novém e-shopu. Celkem ideální stav, neboť případný propad následně zahojí Vánoce. Ten rok jsme na e-shop skoro nesáhli, protože jsme čekali, že vše už budeme řešit v novém.

Jenže firma dostala od našeho webmastera takovou změť dat smíchaných dohromady, že nastaly komplikace. Vše se protáhlo a natahovalo. Termín spuštění nového webu se neustále a odkládal, pořád se něco dolaďovalo, s čím se na začátku nepočítalo.

Když už to vypadalo, že konečně někdy v půlce listopadu bychom mohli přejít do nového, bylo na tak zásadní změnu pozdě. Udělat ji v tomto mimořádném období byl zkrátka obrovský risk, který jsem naštěstí neudělal a počkal s tím na leden.

V lednu 2016 jsme se tedy konečně dočkali nového e-shopu a mohli začít realizovat nové plány i nové myšlení, jak vlastně k němu přistupovat. Díky všem těm průtahům jsem si najednou (konečně) našel čas, abych o všem více přemýšlel, více se vzdělával a učil se. Došlo mi spoustu věcí, které jsem zanedbal.

Došlo mi, že tu naši značku musíme budovat tak, aby bylo jasné, co se za ní vůbec skrývá. Naše experimenty s různým sortimentem se promítly v tom, že zákazník zkrátka nevěděl, co vlastně nabízíme. Pochopil jsem, že méně je někdy více a přestal rozšiřovat sortiment o další a další "nápady" a začal se více soustředit na dvě oblasti - originální dárky a karnevalové zboží. Vše ostatní k naší "veselé značce" nepatří a jen to tříští naši i zákazníkovu pozornost.

Rok 2016 pro nás byl plný naděje a odhodlání dělat věci jinak, nově, lépe. Většinu roku jsme e-shop vylaďovali a zbavovali různých neduhů z minulosti a pomalými krůčky začali realizovat plány, které jsme si dali.

E-shop se vzpamatoval ze všech těch útrap a jsme nyní na novém startu. Sice s velkým zpožděním, ale jsme tam. A silnější a odhodlanější, než kdyby to šlo samo, snadno a rychle.

Zatím žádný komentář

Přidat komentář